“ÇANAKKALE TURGUT REİS ORTAOKULU KLASİK MÜZİK İLE KİTAP OKUMA ALIŞKANLIĞI KAZANDIRMA PROJESİ”
AMAÇ:
1- Öğrencilere kitap okuma alışkanlığı kazandırmak,
2- Öğrencilerin kendini ifade etmelerinin, iletişim ve sosyal becerilerinin gelişmesini desteklemek,
3- Okuma sevgisi ve okuma altyapısını geliştirerek öğrencilerimizi yazmaya da teşvik ederek öğrencilerimizde var olan yazarlık yeteneklerinin geliştirilmesine zemin hazırlamak,
4- Türkçeyi doğru ve etkili olarak kullanmaları ve güzel konuşma becerilerinin gelişmesine katkıda bulunmak,
5- Güzel şiir okuma ve şiir yazma yeteneklerini geliştirmek,
6- Toplumsal duyarlılık ile yorumlama bilgi ve becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır. Bu yolla öğrencilerin analitik düşünen, düşündüğünü doğru ve açık bir şekilde ifade eden, algılama gücü yüksek, yorum ve sentez yapabilen, sorgulayan, tartışan, doğruların tek noktadan değil çeşitli bakış açılarıyla ortaya çıkacağını kavramış, güzellik duygusu ve estetik anlayışı gelişmiş, kültürlü, milli ve manevi değerlere sahip yüksek karakterli bireyler olarak yetiştirilmesine katkı sağlamak amaçlanmaktadır.
7- Klasik müzik eşliğinde yapılacak okuma faaliyeti öğrencilerin odaklanmasını artıracaktır.
DAYANAK:
- Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği
GEREKÇE:
Okumak, insan için en kolay ve en etkili öğrenme yoludur. Kendisini yetiştirmiş, okuyan fertlerin günlük sohbetleri bile farklıdır. Yeni kelime dağarcığı kazanarak konuşma güzelliği sağlar. Kitap okumak ayrıca sınav hazırlığına da katkısı sunar. Kitap okuyan ve okuduklarını çok iyi değerlendirebilen öğrenciler, diğer öğrencilere göre çok daha başarılı olmaktadırlar. Bilimsel olarak da ispatlanmıştır ki, kitap okumanın zihni gelişmeye katkısı aslında anne karnında başlamaktadır. Kendisine kitap okunan çocukların dil gelişimi, daha sağlıklı olmaktadır. Kitap okuyan çocukların düşünceleri, diğer çocuklara göre çok daha zengin olur. Kitap okuyan çocukların iletişim kapasiteleri artmaktadır. Okuma, çocuğun kelime hazinesini de arttırmaktadır. Toplumsal duyarlılık ile yorumlama bilgi ve becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır. Bu yolla öğrencilerin analitik düşünen, düşündüğünü doğru ve açık bir şekilde ifade eden, algılama gücü yüksek, yorum ve sentez yapabilen, sorgulayan, tartışan, doğruların tek noktadan değil çeşitli bakış açılarıyla ortaya çıkacağını kavramış, güzellik duygusu ve estetik anlayışı gelişmiş, kültürlü, milli ve manevi değerlere sahip yüksek karakterli bireyler olarak yetiştirilmesine katkı sağlar.
Proje ile okuma alışkanlığı edinen bir fert artık kolay kolay okumayı bırakmayacak ve ömür boyu iyi bir okur olacaktır. Okumaya az istekli ve isteksiz öğrencilerin kitap dostu olması hedeflenmektedir. Velilerimiz de bu projede görev alacaklardır. Okuma sevgisi dalga dalga yayıldıkça toplumumuz daha sağlıklı, daha kültürlü, daha hoşgörülü fertlerden oluşacaktır. Böylelikle toplumumuzun yaşam kalitesi yükselecektir.
İnternet ve ekran bağımlılığının çokça arttığı bu dönemde öğrencilerimizi, bu bağımlılıktan kurtulmaya, daha az internet, daha az ekran karşısına geçmesi sağlanacak, kişisel gelişimlerine son derece katkısı olacaktır.
Okuma saati klasik müzik eşliğinde gerçekleştirilecektir. Klasik müzik, piyano veya keman gibi enstrümantal parçalar, odaklanmayı artırdığına dair çalışmalar yapılmıştır. Müziğin eğitimin diğer alanlarına yansımalarına ve okuma-dil-müzik-eğitim bağlantısına ilişkin yapılan araştırmalarda da belirtilmiştir. Eğitimin farklı alanlarında ve farklı aşamalarında müziğin ve müzikle ilgili eğitimin oldukça önemli bir yere sahip olduğu anlaşılmaktadır. Ayrıca, müzik, insan yaşamında doğru kullanıldığı sürece bireylerin başarılı, dingin, sağlıklı olmalarını sağlamaktadır.
KİTAP OKUMANIN ÖNEMİ:
Bilgisayarda oyun oynayarak, televizyon seyrederek büyüyen çocuklarımız gittikçe okuma isteklerini yitirmekte ve okumanın sağladığı kazanımlardan mahrum kalmaktadırlar. Karakter gelişimi, bilgiyi ve araştırmayı seven insanların yetiştirilmesi ile mümkün olur. Çocuklarımızın, kendilerini okuyarak yetiştirmeleri gerekir. Yanlış ile doğruyu ayırabilen kişilerin sayısının artması için, kişiye çocukluktan itibaren kitap okuma alışkanlığının kazandırılması gerekmektedir. Kitap okuma alışkanlığı olan çocukların eğitim süreçleri de çok daha verimli geçmektedir. Bu da anne-babaların işlerini kolaylaştırmaktadır. Kitap okumayan nesillerin fikir üretme kabiliyetleri körelmektedir ve bu kişiler başarılı bir iletişim kuramamaktadırlar.
HEDEF KİTLE:
Turgut Reis Ortaokulunda öğrenim gören öğrencilerimiz ve öğretmenlerimiz katılacaktır.
KAPSAM:
Öğrencilerimiz için takvimde belirtilen ders saatleri içerisinde, öğretmenler zili ile başlayan ve HER dersin ilk 10 dk. İçinde kitap okunacaktır. Bu zaman diliminde Müzik öğretmenlerinin belirlediği 10 dakikalık klasik müzik çalınacaktır.
SÜRE:
2024- 2025 Eğitim Öğretim yılı.
UYGULAMA:
Okul Müdürlüklerince Yapılacak İşlemler:
1. Okul müdürlüğü tarafından bir müdür yardımcısı ve en az iki öğretmen ile proje okul yürütme kurulu oluşturulur. Bu kurul projenin Eğitim-öğretim yılı boyunca proje takvimine uygun olarak yürütülmesinden sorumludur.
2. Okuma saatinde öğrencilerle birlikte öğretmenler kitap okuma etkinliğine katılacaktır.
3. Okuma saati süresi boyunca okul içinde klasik müzik çalınacaktır.
4. Her sınıftan bir veya iki öğrenci bu işin takibi ve kitapların düzenli şekilde okunması ve takibi için görevlendirilecektir.
5. Okuma konusu her türlü etkinliklerde ve derslerde gündemde tutulacak, öğrenciler bu konuda motive edilecektir.
6. Öğrencilere, başladıkları kitapları sadece okulda, okuma saatinde değil, diğer vakitlerde de okumaları telkin edilecektir.
7. Her bir öğrenciye hedef olarak, sene sonuna kadar en az on kitap okumaları gerektiği telkin edilecektir. Türkçe/ Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenleri, arzu ederlerse, öğrencilerin performans notlarından birini, okunan kitap sayısına-sayfa adedine göre veya okuduğu kitapları sunumuna göre verebilirler. Bu durum, öğrenci motivasyonunu artıracaktır.
8. Bu faaliyetin sınıflar bazında sorumlusu, şube rehber öğretmenleridir.
9. Her öğrenciden, okuma saatlerinde kullanmak üzere, yanında kitap bulundurması istenecektir. Kitabını olmayan öğrenciler, kütüphaneden kitap temin edeceklerdir.
10. Öğrencilere okuma saatlerinde, bitirinceye kadar aynı kitaba devam etmeleri telkin edilecektir.
11. Bütün öğretmenler bu faaliyete destek vereceklerdir. En büyük destek de öğretmenlerimizin, bütün eğitim hayatında olduğu gibi, okuma konusunda da öğrencilerine örnek ve rehber olmalarıdır.
12. Sınıf Rehber Öğretmeni ve Türkçe dersi öğretmenlerince öğrencilerin sıkılmamaları ve kitap okuma alışkanlığı kazanmaları için onlara bireysel farklılıklarına ve ilgilerine uygun kitaplar tavsiye edilecektir.
13. Okuma saatinde okunan kitapların takibi sınıftan görevlendirilen bir öğrenci tarafından Kontrol Forma işlenecektir.
14. Bu projenin yürütülmesinden ve takibinden okul proje yürütme kurulu başta olmak üzere tüm yönetici ve öğretmenler sorumlu olacaktır.
KAZANIMLAR:
1. Öğrencilerin kitap okuma alışkanlığı kazanması.
2. Öğrencilerin hızlı okuma becerisinin gelişmesi.
3. Zamanı etkin kullanma eğitiminin verilmesi.
4. Öğrencilerin toplumsal sorunlara karşı duyarlılık kazanması
5. Okuma becerisinin kazandırılması ile genel başarının artması
6. Okuduğunu anlayan, anladığını anlatan bir nesil yetişmesi.
PROJE SONUÇLARI:
Bu proje sayesinde, projeye katılanların düzenli ve programlı bir hayat sürmelerine katkıda bulunulacaktır. Okumaya motive olmuş her birey için şu faydalar sağlanmış olacaktır:
- Okuyan insanın beyni, sürekli aktiftir.
- Öğrencilerimizin öğrenme yetenekleri artacaktır.
- Anlamlandırma becerisi artacaktır.
- Öğrencilerimizin kendilerini ifade etme gücü artacaktır.
- Geleceğimiz, özgüven sahibi insanlardan oluşacaktır.
- Öğrencilerimizin kelime hazineleri artacaktır.
- Daha güçlü ve başarılı bireylerden oluşan bir topluma sahip olacağız.
- Öğrencilerimizin telaffuzları güzelleşecektir.
- Dünyaya ve olaylara bakış açıları genişleyecektir.
“ÇANAKKALE TURGUT REİS ORTAOKULU KLASİK MÜZİK İLE KİTAP OKUMA ALIŞKANLIĞI KAZANDIRMA PROJESİ” VELİ MEKTUBU
Sevgili Anne Babalar;
Çocukluk dönemi kişiliğin oluştuğu dönemdir. Okuma, sağlıklı ve gelişmiş bir kişiliğin temel taşlarından birisidir. Ebeveyn ve öğretmen, çocuğa okuma alışkanlığı kazandırma ve geliştirmede doğrudan sorumlu kişilerdir. Okuma alışkanlığı, ancak çocukluk döneminde kazanılır. Bu dört noktanın bilincine varılması, çocukların okuma alışkanlığı kazanmasına etki eder. Genel olarak ebeveynin çocuğuna göstereceği ilgi ve vereceği destek çocukların bu gün ve gelecekte okuyan ve ne istediğini bilen bireyler olmasını sağlayacaktır.
İlimizde yürütülmekte olan ‘Okuma saati’ etkinliği ile çocuklarımızla kitap okuma konusunda farkındalık çalışmaları yaparak onlarda okuma kültürü oluşturmak, böylece çocuklarımıza kitap okuma alışkanlığı kazandırmak amaçlanmıştır.
Çocukların ilk alışkanlıklarını kazandığı ve ilk öğrendiklerinin ailede gerçekleştiği düşünülürse çocuğun önünde ebeveynlerin sergilemiş olduğu tutum ve davranışlar, ileride çocuğun okuma alışkanlığını önemli ölçüde etkiler.
Kitap okumayı alışkanlık haline getiren çocuklarımızın, muhakeme etme, güzel Türkçemizi inceliklerine göre kullanma yetenekleri gelişecek ve böylelikle hayatları boyunca daha başarılı bireyler olacak ve özellikle bu başarıları sınavlarına yansıyacaktır.
Bu etkinliği çocuklarımızla uygularken aşağıdaki hususlara önem vermenizi rica ediyorum:
Unutmayın ki, çocuklarınız gösterdiğiniz yöne gitmezler, ayak izlerinize basarak yürürler. Şimdiden iş birliğiniz için teşekkürler…